Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

3 redenen waarom je moet starten met SEO, vóórdat je de website laat maken

3 redenen waarom je moet starten met SEO, vóórdat je de website laat maken

Ach sorry, je hebt al een website! En een nieuwe website = nieuwe kosten. Je weet nog wel andere manieren waarop je je zuurverdiende centen kan besteden. Juist! Daarom is dit blog iets voor jou. Je kan ook de huidige website veel effectiever maken. Je krijgt SEO tips waarmee je direct aan de slag kan.

Om te titel te verduidelijken is het handig deze eerst samen te vatten. En de mooiste tips staan natuurlijk diep verborgen in de rest van het blog 🙂

De samenvatting:

Reden 1. Starten met SEO is het onderzoek naar zoekwoorden. Oftewel de woorden die (potentiële) klanten intypen in Google als ze op zoek zijn naar jou.

Reden 2. ‘VOORDAT’
Dit blog schrijf ik omdat omdat vaak pas over SEO nagedacht wordt, NADAT de website klaar is. SEO is dan een soort sausje over de teksten. Of SEO vóór of na het maken een website hoort, dat weet je aan het eind van dit blog. Je krijgt in ieder geval als bonus enkele SEO lessen mee die je direct kan verwerken in de website. Daarnaast krijg je gevoel bij het belang van structuur.

Reden 3. Toepassing: Je website als gereedschap
In stap één en twee heb je onderzoek gedaan naar de woorden die je klanten gebruiken om jouw bedrijf te vinden. Daarna heb je deze woorden verwerkt in de website. Klop jezelf op de schouder en kijk vanaf nu naar je website als een prachtig stuk gereedschap. Je doel is leads en klanten binnen te halen. Kijk, een kettingzaag maak je schoon en zet je op spanning. Zo moet je ook de website onderhouden door deze van frisse informatie te voorzien. En precies die informatie die jouw klanten leuk vinden. Let op! Vanaf nu is er grote kans dat je gevonden gaat worden in Google 🙂

Maar eerst even terug. We beginnen bij reden 1:

Reden 1: Wat zoeken mijn (potentiële) klanten eigenlijk?

In een klas met twaalf jonge studenten hoor ik het de oude leraar nog zo vertellen: “kijk heel goed naar de behoeften van je klant, en pas de producten daarop aan”. Is het daarom niet verstandig om eens onderzoek te doen dat wat klanten zoeken op Google? Je komt ineens heel veel te weten! Maar hoe doe je dat? De meest waardevolle tip bewaren we voor het laatst. Maar laat me je eerst waarschuwen voor een valkuil.

Valkuil: Je denkt dat je klanten zoeken zoals je zelf zoekt
‘Zie je wel, ik ben prima vindbaar in Google’, denkt je als eigenaar van een autobedrijf. Je typt ’autobedrijf emmeloord’ en Google toont een kaartje van Emmeloord, met het autobedrijf als puntje op de kaart. Maar heb je er wel rekening mee gehouden dat je resultaten ziet die op zijn surfgedrag aangepast zijn? Met name als ingelogd bent in Google worden de resultaten super goed aangepast op jouw voorkeuren.

Tip 1:
Wil je ‘neutraal’ zoeken? Open dan een ‘nieuw incognitovenster’ in Google Chrome en je merkt dat de zoekresultaten er compleet anders uitzien! Neem eens een kijkje!

Tip 2:
Kijk eens mee met naar een collega en de manier waarop hij zoekt naar bepaalde onderwerpen. Je merkt dan dat de manier van zoeken heel anders is dan die van jou.

Tip 3:
Je gaat zoekwoorden zoeken. Maar documenteer deze ook! Maak een Excel overzicht met zoekwoorden, negatieve zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden, zoekvolumes en kosten per klik. Ga regelmatig aan de slag met dit document zodat het een ‘levend’ overzicht wordt.

– Verder met zoeken naar SEO zoekwoorden: Google Suggest

Als je begint te typen in Google vult hij de woorden automatisch aan. Begin met het typen van verzekering, dan vult Google automatisch aan naar verzekering auto.
Onderop de pagina zie je nog meer suggesties.

– Wat doet jou concurrent?
Is er een concurrent die goed scoort in Google? Is dan niet stiekem een vraag in je hoofd: “hoe doen ze dat toch?”
Gelukkig zijn er zijn best wat leuke mogelijkheden om te zien op welke woorden je concurrent focust.
Je hebt daar Google Chrome voor nodig. Klik met de rechtermuisknop op de pagina en ga naar ‘inspecteren’. Je kan vervolgens via Ctrl + F op zoek gaan naar de title, description, h1 en h2 tags. (Lees waarom deze zo belangrijk zijn) Of gebruik deze SEO tool

– Google Adwords Keyword Planner
Zoals beloofd heb ik het meest waardevolle advies voor het laatst bewaard. Nu komt dus het leuke gedeelte. Om echt diepgaande informatie te krijgen over de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken, heb je de Keyword Planner van Google Adwords nodig.

Let op: Sinds kort moet je binnen het account ook een actieve advertentie hebben om de tool goed te kunnen gebruiken.

Je ziet binnen de tool de zoekvolumes en de aanbevolen kosten per klik. Als je met SEO aan de slag gaat ga je focussen op de woorden met een hoog zoekvolume. Download je de lijst met zoekwoorden, dan krijg je ook statistieken van de concurrentiepositie mee.

Tip / advies: Opereer je internationaal? Dan kan je deze tool van Google gebruiken die zonder inlog te gebruiken is. Persoonlijk raad ik deze echter niet aan, aangezien deze niet specifiek genoeg is.

Maar het stopt hier niet. Weet je nog? Eerst SEO, en daarna de website laten maken. Laten we snel verder gaan.

Reden 2. VOORDAT
Je hebt al kunnen lezen dat het verstandig is na te denken over SEO VOORDAT je de website laat maken.

(Oei, je had al een website. Probeer dan je gedachten even ‘blanco’ te maken, zodat je het volgende zo neutraal mogelijk kan lezen)

Dit is de reden:

Laat de zoekwoorden van jouw doelgroep bepalen wat de inhoud van jouw website is

Start met het schrijven van teksten die gebaseerd zijn op de zoekwoorden die je hebt gevonden. Denk daarbij aan het aankoopproces waar de klant zich door beweegt bij het zoeken naar jouw product. Iedere fase heeft waarschijnlijk andere zoekwoorden.

Pas dan ga je aan de slag met een heldere structuur van de website. Dat kan bijvoorbeeld in Excel.

Maak bijv. een opdeling tussen de volgende pagina’s:

  • Homepage: daarin verwerk je de drie belangrijkste keywords
  • Verkooppagina’s: Voor je belangrijkste keyword maak je een aparte verkooppagina
  • De pagina’s met belangrijke zoekwoorden zijn misschien te specifiek zijn om er een verkooppagina van te maken. Daarvoor kan je een structuur bedenken op een aparte plek binnen de website. Bijvoorbeeld de kennisbank zoals je die ziet op de homepage van deze website

Je ziet dat SEO een woordenspel is dat uit verschillende regels bestaat. Er zijn allerlei verschillende factoren die met elkaar verbonden zijn!

Je kunt op deze manier heel gericht aan de slag samen met de websitebouwer. Je stuurt hem of haar heel gericht aan. Daarmee bespaar je kosten, en willen we dat niet allemaal?

 

Reden 3. SEO = Lange termijn strategie.

De zon is net op als de wekker van de boer gaat. Het is droog weer en dus heeft hij nu tijd om het gras te maaien. En daar is haast bij! Gras wordt namelijk hooi zodat de koeien in de winter genoeg te eten hebben. Hij benut de dagen met droog weer maximaal. Want een bui is meestal niet ver weg in de Nederlandse zomers. Heeft de boer te weinig gras gemaaid en gedroogd in de zomer, dan moet hij in de winter hooi bijkopen.

Op die manier kan je ook het onderhoud aan de website vergelijken. SEO is daarbij de lange termijn strategie om te scoren op bepaalde zoekwoorden, terwijl met Google Adwords snel – maar tegen kosten per klik – gescoord kan worden in Google. In de drukte van het managen van je bedrijf kan het minder belangrijk voelen om de website te beheren. Toch kan het in de toekomst zelfs de redding van je bedrijf betekenen. Terwijl je het bedrijf goed wilt achterlaten voor bijvoorbeeld de kinderen. Link met inspiratie.

Ga dus aan de slag met je website. Bijv. met een blog en social media.

(Foto bij dit blog: Credit to Soybean Checkoff)

Conclusie

Potentiële klanten weten waarschijnlijk veel minder over jouw product en zoeken eerst naar algemene woorden. De woorden die jouw producten of diensten beschrijven klinken jezelf zo bekend in de oren. Maar voor klanten kan het nog een behoorlijke klus zijn om jou te vinden in Google. Dat zie je misschien terug in de bezoekersaantallen – en dat is de reden waarom je zoekwoord onderzoek moet doen.

 

Veel plezier met bovenstaande tips! Gaaf als je deze deelt met anderen.

Comment Section

0 reacties op “3 redenen waarom je moet starten met SEO, vóórdat je de website laat maken

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.