Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

7 dingen over social media die je baas moet weten

7 dingen over social media die je baas moet weten

Aan de slag met social media als onderdeel van Search Engine Optimization (SEO) voor jouw website. En dat terwijl ik in het laatste blog schreef te stoppen met social media met als doel tijd te besparen. Als persoon heb je misschien de mogelijkheid om die gedachte serieus te overwegen, maar heb je die keus ook als bedrijf?

Er zijn nog genoeg bedrijven die weinig doen met social media. Met daarbij het knagende gevoel eigenlijk niet achter te willen blijven op de concurrent. Werk je binnen zo’n bedrijf, dan volgen hier een aantal redenen om te starten met social media binnen je marketing strategie.

Reden 1. Social media inzetten om gevonden worden in Google

Dit is direct een belangrijk argument om meer te doen met social media. Berichten op social media worden niet direct in de resultaten Google getoond. Toch kan het op een belangrijke manier bijdragen aan de vindbaarheid op Google.

Dat kan door SEO geoptimaliseerde blogs te schrijven en te delen. Het schrijven van een blog kost soms bloed, zweet en tranen……(oke dat is wat overdreven) maar je bent er in ieder geval trots op! Het delen op social media is de ideële manier om bekendheid te geven aan je nieuwe meesterstuk.

In deze blogs verwerk je keywords en links waarop je gevonden wilt worden. (Meer daarover via deze link) Het posten van blogs is een signaal naar Google dat de website fris en up to date is.

Reden 2. Social media is fun

Het is gewoon gaaf om reactie te krijgen en te zien hoe enthousiast sommige personen kunnen reageren.

Reden 3. Sociale autoriteit

Op een meer indirecte manier ziet Google of een website belangrijk is door het aantal volgers op sociale media accounts. Deze accounts zijn gekoppeld aan de website. Heeft website A bijvoorbeeld een link naar Instagram met 10.000 volgers, en website B een link naar een Instagram account met 500 volgers, dan zal website A belangrijker zijn om tonen in Google. Een bewijs dat Google dit belangrijk vindt is te merken waarop nieuws wordt gedetecteerd door Google. De zoekmachine kijkt daarbij naar tweets en heeft daarvoor een samenwerking met Twitter. De reden is dat het laatste nieuws vaak het eerst op Twitter te vinden is.
Verder is het een nieuw soort van linkbuilding. In toenemende mate wordt ook gekeken in hoeverre jouw blogs worden gedeeld, en of de auteur een actieve digitale footprint heeft op social media.

Deze sociale autoriteit lijkt vooral in de toekomst een steeds belangrijker rol te gaan spelen.

Reden 4. Branding

Social media is met name een uitstekende manier om gevoel rondom je merk te verspreiden. Grote merken laten op Facebook zien dat 80% van de berichten gericht zijn op het delen van gevoel door middel van leuke berichten. Slechts 20% van de posts zijn koopgericht. Door de stroom van berichten blijf je echter wel ‘top of mind’ bij potentiële klanten.
Lukt het jouw meer ‘koopgerichte’ posts succesvol in te zetten, laat dan een comment achter.

Reden 5. Social media vs website

Tot nu toe ging ik er vanuit dat je gevonden wilt worden in Google. En dat je social media daarvoor wilt gebruiken. Je hecht dus waarde aan je website. Maar is dat eigenlijk wel zo? Voor jou heb ik een aantal tips:

  • Personen die zoeken op Google zijn meer ‘koopgericht’ zijn dan op social media
  • Kijk naar jezelf, wanneer heb jij iets online gekocht. En, was dat op een website?
  • Een transactie of lead komt uiteindelijk binnen via de website, en dit is meetbaar
  • Een persoon die zoekt via Google is actief op zoek naar jouw product
  • Voor mkb bedrijven is het makkelijker een overzichtelijk productaanbod te laten zien
  • Met een website ben je zelf ‘in control’. Dat is bij social media platforms niet het geval. Bijv. de recente update in het algoritme van Facebook waardoor berichten van bedrijfspagina’s veel minder bereik kregen. Je kunt daar als bedrijf niets tegen doen, behalve extra advertentietegoed spenderen. En dit markeert voor mij de haat/liefde verhouding met bijv. Facebook. Natuurlijk is het gaaf te zien hoe Heineken van die creatieve berichtjes verzint, en daar social media awards mee wint. Maar hoeveel bedrijven er zijn met zulke creatieve teams met een dergelijk budget? Het gave van Facebook blijft dat je met een leuke creatieve post viraal kunt gaan, ook met een kleiner budget.

Reden 6. Reviews

Een review op Facebook wordt getoond als iemand op Google zoekt naar jouw bedrijf. Je wilt dus positieve reviews van je bedrijf hebben!

Reden 7. Het doel van dit blogbericht – balans vinden

Je vraagt je misschien af waarom ik dit blogpost geschreven heb. En wat je er concreet aan hebt. Het is met name dat ik je wil helpen bij de keuze tussen alle communicatiekanalen die je kan gebruiken om je bedrijf te promoten. Het zijn er nogal wat, en ieder kanaal heeft zijn eigen aanpak nodig. Maar het is vooral belangrijk jezelf de vraag te stellen of jouw klanten zich ook op die kanalen begeven.

Dit blog is een duwtje in de rug om aandacht te besteden aan je website, en social media daar op een goede manier bij te gebruiken. Voor kleinere bedrijven met een beperkt budget en tijd is mijn advies dus vooral te focussen op de website, en deze te optimaliseren voor Google. Waarom? Omdat dit vooral voor de lange termijn resultaten geeft. Met een aantal blogberichten waarbij je gevonden wordt op relevente zoekwoorden is dat merkbaar in het aantal bezoekers op je website en de daaruit volgende leads / sales.

Het advies is dus gebruik te maken van je website en bij social media te kijken op wel kanaal je klanten zich het meest bevinden. Het is uiteindelijk een samenspel!

Kan jij kiezen tussen al die verschillende social media kanalen?

Delen

Ken je iemand die dit blog misschien interessant vind? Dan zou ik het leuk vinden als het bericht deelt….

Comment Section

0 reacties op “7 dingen over social media die je baas moet weten

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.