Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

7 lessen van IKEA, Fish Tales, ING en AD.nl – Social Today Event

7 lessen van IKEA, Fish Tales, ING en AD.nl – Social Today Event

Bij Social Today kwamen 400 marketeers samen om geïnspireerd te worden en praktische tips te ontvangen. Om jouw als ondernemer te inspireren volgen hier in mijn ogen een aantal super waardevolle lessen.

Jongeren online écht raken? Zo doe je dat

Jongeren lezen geen blog met 10 minuten leestijd maar kijken wel een vlog van 20 minuten of langer. Hoe kan dat?

Samengevat moeten jongeren het interessant en relevant vinden. Ze zoeken naar peer groepen en vragen zich steeds af hoe ze zich moeten gedragen om bij de groep te horen. Binnen vlogs vertellen Youtubers daarover en dat verklaart deels de populariteit.

Lees een praktijkcase van Hema:

Hema

Hoe bereikt Hema schoolgaande jeugd? Als je weet dat:

– Ze normaal gesproken personen benaderen met een rol als mama. In de leeftijd van 20 tot 49 jaar. Bijv. Facebook is daar bijna volledig op gericht en op natuurlijke wijze zo gegroeid
– Hema de schoolspullen eerst voornamelijk via papieren huis- aan huis krantjes onder de aandacht bracht.
– HEMA op dit gebied een kleine test met video had gedaan in 2014
2016: Campagne eigen school – eigen ding
Hema ging aan de slag met de campagne eigen school – eigen ding. Jongeren zoeken naar een eigen identiteit en willen aan de ene kant uniek zijn, maar er vooral ook bij horen.

Over de campagne:

– Gericht op tieners
– Campagne 10 weken ipv 2 tot 4 weken
– Vooraf werd onderzoek gedaan naar gedrag en wat jongeren interesseert. Dat kwam neer op: prijs, alleen mobiel, alleen social, inspiratie in de winkel opdoen en jongeren willen zelf customizen.

Volledig budget op social

Zo groot inzetten op social was voor HEMA ook nieuw. Er werden vier Youtube vloggers gevraagd in vlogs aan de slag te gaan met HEMA spulletjes. Daarnaast was er een HEMA reporter op Snapchat actief. In een bespreking werd alleen iets over HEMA vertelt, maar niet vanuit een script gewerkt. Zo konden de Youtubers authentiek blijven.

Omdat tieners toch graag in de winkel komen werden workshops en meet-en-greets georganiseerd.

Resultaat

Het resultaat was dat 34% meer schoolspullen waren verkocht ten opzichte van het jaar daarvoor. Vanuit de zaal kwam daarbij wel de opmerking dat V&D verdwenen is uit de winkelstraat. V&D zette immers ook altijd groot in op verkoop van schoolartikelen. Persoonlijk blijf ik het knap vinden dat HEMA de jongeren heeft kunnen bereiken.

Onzichtbaar

De campagne voor schoolspullen was voor het overgrote deel van de zaal onzichtbaar gebleven doordat de doelgroep zo specifiek benaderd was. Het was zelf onzichtbaar voor de medewerkers op het hoofdkantoor. Ze vroegen zich af of de campagne wel goed ging, want ze zagen er niets van.

Sara Mok sloot dan ook af met “next year will be bigger, better and bolder. En ik hoop dat jullie er niets van te zien krijgen :)”

Lessen

– Ook intern moesten de resultaten worden laten zien. Zodat ook de medewerkers zagen dat de jeugd bereikt werd.
– Hema bereikte met de vloggers vooral veel meisjes. Volgende keer willen ze dus ook de jongens raken
– Het productaanbod werd samen met de marketingafdeling bepaald. Bijv. het customizen van producten. Eerst werd het aanbod nog bepaald met thema’s als voetbal etc.

 

IKEA – Veranderingen intern / extern

We behandelden de campagne ‘aandacht maakt alles mooier’. Om die boodschap te kunnen vertellen moet IKEA ook staan voor die boodschap. Als iemand belt met een klacht, hoe wordt die dan te woord gestaan? Bijv. het webcare team werd dan ook vergroot.

Producten

Er wordt aandacht besteed aan de producten. Designers komen bij personen thuis om te zien hoe producten in het dagelijks leven werken.

Verandering

De campagne begon dus met een verandering binnen het bedrijf.

ikea_aandacht_maakt_alles_mooier

Luisteren

Verder werd afgestapt van campagnes per seizoen en tijd genomen om via social te vertellen én te luisteren. Social wordt gebruikt voor verdieping en het creëren van betrokkenheid.

Iedere week word gemeten en de content wordt desnoods aangepast.

 

ING – Maak van medewerkers social ambassadeurs

Het komt betrouwbaar over als medewerkers vertellen over producten en diensten. Intern en extern wordt zo gebouwd aan ING als brand.

Er ligt bij de aansporing om te delen sterk de nadruk op intrinsieke motivatie, ze moeten het zelf willen! Medewerkers worden wel geholpen, en krijgen desnoods stap voor stap uitleg bij het plaatsen van berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn etc.
Via interne mails krijgen ze interessante informatie aangereikt en zo kunnen ze op hun persoonlijke pagina dingen delen wat bij hen past.

Gamification

Om medewerkers aan te sporen worden middels dashboards de meest social medewerker per maand benoemd. Ook daar wordt samengewerkt zodat medewerkers niet klakkeloos gaan retweeten om hoog op de scorelijst te komen. Verder zijn het ook de vrienden van de medewerkers die de balans in zakelijke en persoonlijke tweets vragen.

Riskant?

Hoe controleer je dan wat medewerkers plaatsen? En welke richtlijnen geef je mee? Het antwoord is dat het uiteindelijk een samenwerking blijft, en dat fouten gemaakt kunnen worden. Bijv. de enthousiaste medewerker die hintte naar Apple Pay. Een eenvoudige richtlijn werd gegeven: Beeld je in dat jouw tweet op een bord langs de A1 getoond wordt.

De presentatie is terug te vinden op Slideshare

 

AD.nl – Belang Facebook

Interessant was te zien hoe groot Facebook van waarde is voor AD.nl. Ten opzichte van de andere kanalen werd daar in 2016 vol op ingezet en groei gerealiseerd.

De landelijke bladen werden aangespoord om meer te posten en hun journalisten worden aangespoord goede verhalen te schrijven. Slaat een verhaal aan, dan wordt het doorgezet naar de landelijke pagina van AD. De plaatselijke kranten fungeren ook als ‘proeftuintjes’ om te zien waar behoefte aan is. En zo komen ook berichten met positief nieuws voorbij. Bijv. het dorp in Friesland die een huis koopt voor een gezin dat gevlucht is.

Verder wordt de inhoud meer gegroepeerd naar het Buzzfeed model. Zo krijgt economie of politiek een aparte pagina. En zelfs de journalisten krijgen een eigen ‘merkpagina’ op Facebook.

Privacy

De presentatie van DMCC behandelde social media en privacy. Een paar voorbeelden van bedrijven die het goed doen zijn FNV Horeca en WNF. Binnen de pagina om in te schrijven op de nieuwsbrief (opt-in) wordt duidelijk vermeld wat de voorwaarden zijn.
Verder geeft de nieuwe wetgeving aan dat de voorwaarden in begrijpelijke taal samengevat moeten worden. Coolblue geeft daarbij het goede voorbeeld.

Barts Fish Tales

Bart reisde na zijn afstuderen af om in Parijs te gaan werken in een driesterrenrestaurant. Hij werd geïnspireerd door de Fransman die wekelijks met een krat vol vis langskwam. Hij kwam niet alleen met vis, maar ook een prachtig verhaal over de vissers als jagers op zee. Het besef kwam dat vis wereldwijd de enige echte voedselvoorziening die we nog massaal uit de wildernis halen. Het is onbewerkt en onaangeroerd.

fishy_facts_fish_tales

Iedere dag geven zijn kinderen hem het argument om zuinig om te gaan met vis en de oceanen. Dat is de reden echt duurzame vis te willen verkopen. Echt duurzame vis wordt geleverd door echt duurzame vissers. ‘Onze helden’ vertellen via de website op welke manier ze dagelijks op zee werken.

Instagram

Sinds 2013 is zijn Instagram account uitgegroeid tot meer dan 71000 volgers. En dat zonder advertentiekosten. Hij wil consumenten inspireren en leren vis te eten. Om zijn volgers vast te houden moet hij tot op 5 minuten nauwkeurig posten op een vast tijdstip op ‘Fishy Friday’.

fish_tales_guideline_instagram

Youtube

Om nog meer interactie te krijgen met zijn volgers is hij gestart met een Youtube kanaal. De eerste 30 seconden zijn super belangrijk om zijn publiek vast te houden.

youtube_guideline_fish_tales

Print

Via kookboeken wordt zijn autoriteit opgebouwd en ontvangt hij gratis aandacht van anderen.

Welk gerecht?

Google is daarbij de richtlijn en niet wat hij zelf lekker vind.

Product

Zoals je leest begint het met een verhaal. Binnen alle kanalen is hij zeer matig met het laten zien van de uiteindelijke producten die hij verkoopt. Op Facebook komt dit nog een meest naar voren. En dat het verhaal aansprak was zeker te voelen in de zaal.

 

Deze dag vond ik persoonlijk zo gaaf omdat de presentaties ‘open’ overkwamen. Grote bedrijven kunnen dat doen omdat een succesformule van een campagne niet één op één te kopiëren is naar de volgende. Creativiteit is geboden in deze tijd van snelle technologie.

Deel gerust

Ik hoop dat jij het ook interessant vond? Zou je dit artikel dan willen delen?

Comment Section

0 reacties op “7 lessen van IKEA, Fish Tales, ING en AD.nl – Social Today Event

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.