Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

Wie bezoekt jouw website? Van klik naar klant (je hebt geen webwinkel)

Wie bezoekt jouw website? Van klik naar klant (je hebt geen webwinkel)

Wat doen bezoekers op jouw website? Voor webwinkels is het zoeken naar antwoord op die vraag logisch. Maar wat als je een website hebt met algemene informatie over fietsen, vis of landbouwmachines?

Op welke manier draagt de website überhaupt bij aan de verkoop? Voor je gevoel kan het zijn dat de website een visitekaartje is en vooral kosten met zich meebrengt.

Voor jouw hebben we een aantal praktische tips op een rij gezet zodat je bezoekerscijfers kan vertalen naar personen. Want de bezoekers zijn uiteindelijk mensen die interesse hebben in jouw bedrijf! En die interesse is voor jou een eerste stap naar het krijgen van een nieuwe klant.

Stap 1 – De cijfers

De websitebezoekers volgen begint met cijfers. Dat kan via Google Analytics. Het is daarbij belangrijk dat je regelmatig onderzoekt of de cijfers binnen Analytics wel betrouwbaar zijn.

– Sluit eigen verkeer uit! Als een werknemer van het bedrijf de website als startpagina heeft, dan telt dit mee binnen het bezoekersverkeer maar geeft een verkeerd beeld. Het uitsluiten van dat verkeer doe je middels een filter. Ben je in de loop van de tijd overgestapt van internetprovider, dan verandert je adres en moet je het filter aanpassen.
Dit punt is heel belangrijk aangezien je het eigen verkeer achteraf niet meer uit het verkeer kunt filteren. Het geld dus alleen voor toekomstig bezoeken. Meer weten

– Spam filteren. Verschillende bots sturen spamverkeer naar jouw website. Je ziet bijv. ‘vote voor Trump’ tussen de talen staan. Om te voorkomen dat dit verkeer in de cijfers terecht komt eist dit voortdurende aandacht. Maar heb je een bedrijf in Nederland en voornamelijk Nederlandse klanten? Voeg dan een segment toe en je ziet alleen verkeer vanuit Nederland. Daarmee filter je al heel wat spam. Meer weten

Stap 2 – Een stukje persoonlijker via Facebook cijfers

Wat als je de bezoekers van je website kan koppelen aan personen op Facebook? Dan wordt het al een stukje persoonlijker denk je niet? Installeer daarom de Facebook pixel (lees meer) Je laat de websitebouwer een stukje code in de website plaatsen. Die is daar misschien een half uurtje mee bezig, afhankelijk van het aantal pagina’s van je website. Facebook ziet nu welke Facebook gebruikers jouw website bezoeken.
Je kan vervolgens de bezoekers van je website gericht benaderen met Facebook advertenties.

Een andere mogelijkheid is het uploaden van je huidige e-mailadressenbestand naar Facebook. Facebook maakt dat een doelgroep die lijkt op de huidige contactpersonen van je bedrijf.

Aangezien Facebook ontzettend veel weet van Facebook gebruikers komen de advertenties heel gericht bij de juiste personen terecht.

Stap 3 – Je website als gereedschap

Je hebt stappen gemaakt om een betrouwbaar overzicht te krijgen van de cijfers. Vervolgers kan je gerichter gaan meten wat die bezoekers doen. Je wilt dan vooral de acties meten die bezoekers ondernemen die uiteindelijk tot aankoop leiden.

Kijk je echter naar de manier waarop je zelf dingen aanschaft, dan merk je dat er een heel stuk verkenning vooraf gaat aan een aankoop. Als je een informatieve website hebt, zal die vooral aansluiten op die verkennende fase.

Je hebt geïnvesteerd in je website en intensief gewerkt aan alle informatie die daarop staat. Vervolgens zie je alleen cijfertjes voorbij komen. Daarom wil je stappen ondernemen zodat die cijfertjes ook dingen tegen je zeggen, en je aanmoedigen nog meer relevantie informatie aan potentiële klanten te verstekken. Stap 3 is dus het besef dat je website gereedschap is waar je mee moet gaan werken.

Stap 4: Van klik naar klant

Voorbeelden van relevante cijfers die jouw enthousiast kunnen maken:

  • Je hebt producten op de website staan. Bijvoorbeeld verschillende typen landbouwmachines. Op deze pagina plaats je een pdf en technische details. Als je meet hoeveel keer deze pdf gedownload wordt, dan geeft dit een signaal dat bezoekers echt geïnteresseerd zijn in dat product
  • Uitgaande links. Vermeld je het mailadres van verschillende contactpersonen? Als je gaat meten hoeveel keer er per link op geklikt wordt, dan zegt dat iets over de waarde van die webpagina. Misschien is een van jouw klanten wel gewend om regelmatig op die manier het adres terug te zoeken?
 Een ander voorbeeld van uitgaande links is bijvoorbeeld de link op jouw website naar een externe boekingssite. Bijv. een Bed en Breakfast die de boekingen beheert via een externe partij. Als je reclame maakt met je eigen website, dan wil je toch ook weten hoeveel personen doorklikken naar die externe boekingspagina?

Natuurlijk zijn deze voorbeelden nog steeds resultaten in cijfers. Maar ze zijn wel veel gerichter. Het is een opmaat naar de volgende stap.

(Wil je weten hoe je datgene binnen stap 4 kan meten? Klik dan hier)

Stap 5: E-mailadressen / contactformulier

Een volgende stap voor een bezoeker is het achterlaten van een e-mailadres. Bijvoorbeeld in ruil voor een pdf die jij hebt geschreven met daarin relevantie informatie. Ook het invullen van het contactformulier is een manier waarop potentiële klanten contact zoeken. Maak daarom een aparte bedanktpagina waar bezoekers naartoe gaan nadat ze het contactformulier ingevuld hebben. Op die manier kan je over langere tijd meten in hoeverre jouw website bijgedragen heeft aan de verkoop.
Middels e-mailadressen en het contactformulier zijn de cijfers verandert in personen.

Stap 6: Pas het toe!

Het is leuk dat je de bovenstaande theorie hebt gelezen. Maar ga vooral aan de slag!

Beurs
Je hebt bijvoorbeeld geïnvesteerd om het bedrijf te presenteren middels een stand op een grote vakbeurs. Daarbij doe je er alles aan om personen je stand te laten bezoeken. Maar je hebt het op de beurs zo druk met het te woord staan van bezoekers, dat je in je ooghoeken ziet dat andere personen doorlopen.
Plaats daarom een gerichte oproep op de stand waarbij bezoekers de link zien naar een gerichte beursactie. Laat bezoekers op jouw website vervolgens hun gegevens achterlaten. Zo koppel je offline aan online investeringen.

Traject vooraf aan de beurs
Heb je bezoekers trouwens per mail uitgenodigd om naar de beurs te gaan? Je kan dit doen door in de mail naar een gerichte pagina op jouw website te verwijzen. Dat doe je via Google Url Builder en vervolgens kan je zien wat het resultaat is van jouw email campagne. Plaats een gerichte oproep op de webpagina waarbij bezoekers hun telefoonnummer achter kunnen laten, zodat je tijdens de beurs een sms kan sturen met daarbij de uitnodiging voor een beurspresentatie.

Stap 7: Meer weten?

Download dan het E-book.

Delen

Vond je dit artikel waardevol, zou je het dan willen delen? Alvast bedankt!

Comment Section

0 reacties op “Wie bezoekt jouw website? Van klik naar klant (je hebt geen webwinkel)

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.