Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

Facebook of een gewoon boek?

Facebook of een gewoon boek?

Vorig jaar was ik te gast bij Social Today. De presentator vroeg bij de opening “wie vind dat hij in een betere wereld is opgegroeid dan zijn ouders”. Alle handen gingen de lucht in. De volgende vraag was “wie vind dat zijn kinderen opgroeien in een betere wereld. Bijna alle handen bleven omlaag.

Op een event waar 400 marketeers samen komen verwacht ik geen definitief antwoord op een dergelijke vraag. Daar draaide het die dag niet om. Maar als we de vraag wel proberen te beantwoorden. Is de toestand van de wereld beter dan 50 jaar geleden? Maar wat is eigenlijk het nut ervan om die vraag te beantwoorden? Voordat je stopt met lezen, ga nog een stukje mee.

Bergen informatie
Om bovenstaande vraag te kunnen beantwoorden gaat het namelijk over informatie en hoe je dat tot je komt. Via kranten, social media maar ook e-mail krijgen we heel veel informatie te verwerken. En blijkbaar heeft de stroom informatie bij de mensen op dat evenement ervoor gezorgd dat we allemaal denken dat het slechter gaat met de wereld. Laten we daarom die grote wereldvraag eens opsplitsen in concrete deelvragen:

Vraag1 : Van alle mensen met een laag inkomen wereldwijd, hoeveel meisjes daarvan maken de basisschool af? Is dat A. 20% B.40% of C.60%.

De antwoorden krijg je straks. Laten we er nog twee vragen bij doen:

Vraag 2: Waar leeft het grootste gedeelte van de wereld? A. Landen met laag inkomen B. Landen met gemiddeld inkomen C. Landen met hoog inkomen

Vraag 3: In de laatste 20 jaar is het gedeelte van de wereld dat in extreme armoede leefde: A. Verdubbeld B. Bleef ongeveer hetzelfde C. Is gehalveerd

Waarom ik bijna zeker weet dat je de antwoorden FOUT hebt
Omdat bijna iedereen de antwoorden fout heeft. Iedereen in mijn en jouw omgeving. Personen met een hoge opleiding, wereldleiders, leiders binnen ngo’s enz. enz.

De antwoorden zijn namelijk:
C, B, en C. Geweldig he. Het gaat hartstikke goed met de wereld op heel veel vlakken! Mocht je de rest van de vragen en antwoorden willen zien. Ga dan naar de korte test op Gapminder en bekijk hoe jij de 10 andere vragen beantwoord.

Maar hoe kan het dat ons beeld zo sterk afwijkt van de realiteit?

Journalisten zijn marketeers

Mijn persoonlijke mening is dat websites van bijvoorbeeld kranten sterk beginnen te lijken op Facebook en Youtube. Je ziet dezelfde filmpjes verschijnen die we blijkbaar graag zien. Rampen worden groot uitgemeten en slecht nieuws overheerst.
Schreeuwende koppen en click bait is het nieuws van nu. Journalisten zien via Facebook en tracking systemen op de website precies wat we leuk vinden. Het nieuws wordt afgestemd op onze interesse. We moeten dus de journalisten de schuld geven van onze slechte kennis over de wereld? Met die vraag komen we terecht bij de titel van het blog: ‘Facebook of een boek’.

Saai nieuws
Weg met journalisten. Is dat wat je dacht? Moeten we nieuws redacties de schuld geven van onze slechte kennis over de wereld? Ik denk persoonlijk van niet. Goed nieuws of lange termijn nieuws lezen we simpelweg niet. Ons brein lijkt op een of andere manier geprogrammeerd zodat we gevoelig zijn voor die schreeuwende koppen. Nieuwsbladen moeten het bedrijf draaiende houden en hebben geld nodig. De concurrentie is groot. Dus blijf je zelf zitten met de schone taak om het juiste nieuws te verkrijgen. Jij bent zelf verantwoordelijk.

Facebook

Misschien heb je er iets van meegekregen. Cambridge Analytica verzamelde informatie via Facebook en kon op die manier het stemgedrag van Amerikanen manipuleren. Groot nieuws. De reactie was om te stoppen met Facebook. En in dit blog beschrijf ik hoe Facebook en Twitter ook jouw gedrag manipuleert. Maar is dat dan een reden om te stoppen?
Je mag dat zelf bepalen. Persoonlijk gebruik ik Facebook alsof Mark Zuckerberg met een camera live streamend achter me staat. En jij mag zelf weten wat je doet. Vertellen wat je niet moet doen is makkelijk dan vertellen wat je wel moet doen. En daarmee komen we op de conclusie.

Factfulness

Ben je doorgescrold naar beneden en wilde je gelijk de conclusie weten. Dan is mijn antwoord op de vraag ‘Facebook of een boek’: Factfulness. Factfulness is een boek van Hans Rosling dat je helpt om op de juiste manier naar nieuws en informatie te kijken. Hij vertaalt statistieken op een verbazende wijze en met sprekende voorbeelden. Nieuws over rampen die breed worden uitgemeten in het dagelijkse nieuws worden in perspectief gezet (voor zover dat kan) Er gaat een wereld voor je open.

Lees het nu en leer Factfulness voor het te laat is!
De titel van deze paragraaf behandelt één van de instincten waaraan we geneigd zijn toe te geven. Er wordt een gevoel van urgentie opgewerkt zodat we artikelen lezen of producten kopen. Deze en andere instincten worden beschreven in het boek. Een ander voorbeeld is het denken in extremen. En dat terwijl de grote massa en antwoorden zich vaak in het midden bevinden. Daarmee is het boek zo herkenbaar en zeker een aanrader.
Door dit boek krijg je inzicht in de manier waarop we kennelijk omgaan met nieuws en informatie, en dus wordt je nieuwsgierig naar de aangereikte handvatten hoe je in de toekomst beter kan omgaan met social media, nieuws en overige informatie. Lezen dus, en dat mag vandaag, morgen, komende maanden of komende jaren 🙂

Waarschuwing
Na het lezen van het boek kan het zijn dat je minder snel een sterke mening hebt over grote vraagstukken die spelen in ons land. En ik hoop dat er meer mensen zijn zoals ik die dat fijn vinden.

Waarom heb ik dit blog geschreven?
Ik merk dat ik de neiging heb minder vertrouwen te hebben in overheid, media en kranten. Het gevoel de waarheid niet via die kanalen te kunnen ontdekken. Ik vroeg mij af of dat terecht was en hoe ik daar mee om moest gaan. Het boek factfulness heeft me laten zien op een andere manier naar dingen te kijken. En dat is een stap naar meer vertrouwen en verbinding. En trouwens, de aanbeveling van het boek vond ik via Twitter. Zo’n relatief nieuw social media kanaal met veel instant meningen. Zo is het cirkeltje rond.

Foto in blogbanner met dank aan: Erica Schoonmaker

Is bovenstaande herkenbaar? En hoe deed jij het op de test? We zien je reactie graag tegemoet. Daarnaast is dit blog misschien interessant voor iemand anders. Delen wordt dan gewaardeerd.

Comment Section

0 reacties op “Facebook of een gewoon boek?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.