Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

Google Adwords werkt niet

Google Adwords werkt niet

Adverteren in Google Adwords is duur en werkt niet!

Heb jij als ondernemer het gevoel niet veel klanten via internet binnen te krijgen? En daarnaast zie je voorbeelden voorbij komen die laten zien dat adverteren in Google Adwords nutteloos is:

  1. Ik krijg dagenlang aanbiedingen van fietsen in beeld. En dat terwijl ik vorige week al een fiets aangeschaft heb via een website
  2. In Youtube komen advertenties voorbij die volstrekt willekeurig lijken. Waarom laat Youtube de ene keer CocaCola zien, en de andere keer Pepsi
  3. Via Adwords komen allerlei bezoekers op mijn website, maar ik lijk er niets extra door te verkopen

Gekozen voor de juiste soort advertentie?

Voorbeeld 1 en 2 laten zien dat de adverteerder keuzes heeft gemaakt:

  1. Remarketing: De adverteerder kiest om bezoekers later opnieuw te benaderen, die daarvoor op de website / app van de adverteerder zijn geweest. Bezoekers worden opnieuw getriggerd een aankoop te doen. En dit geld inderdaad ook voor bezoekers die reeds een aankoop hebben gedaan.
  2. Youtube kijkt voortdurend welke advertenties het meest relevant zijn bezoekers. Daarnaast kiest bijv. CocaCola ervoor om heel breed te adverteren. Daarom kan het zijn dat je de ene dag CocaCola onder de video’s ziet, en de andere dag Pepsi.

Dit geeft duidelijk weer dat het kan lijken of dingen willekeurig gebeuren. In voorbeeld 1 moet de adverteerder in de gaten houden of deze advertenties wel rendabel zijn door kosten t.o.v. winst te berekenen. In voorbeeld 2 willen bedrijven ook vaak een ‘indruk’ geven van het merk. En dat is lastig in winst uit te drukken. In beide gevallen zijn het echter wel bewuste keuzes van de adverteerders!

Klopt de strategie?

In voorbeeld 3 komen bezoekers wel via advertenties op jouw website terecht, maar het worden geen klanten.

  • Zoekwoorden: waren de gekozen zoekwoorden specifiek genoeg en heb je de zoekwoorden verwijderd die niet goed werkten?
  • Jouw website: kwam de persoon die klikte op jouw advertentie op een goede pagina van jouw website terecht? Was de ‘landingspagina’ boeiend genoeg, en was deze duidelijk genoeg om tot aankoop / vraag / download over te gaan?

Maak jij slim gebruik van Adwords?

Voor ondernemers met weinig tijd en budget zijn de volgende punten misschien het overdenken waard:

  • Adwords kan je aan het denken zetten over de zoekwoorden die jouw (potentiële) klanten interessant vinden
  • Adwords kan je aan het denken zetten over de structuur van jouw website en producten
  • Adwords kan je aan het denken zetten over de pagina waar geïnteresseerden op terecht komen
  • Adwords kan je aan het denken zetten of lezers van jouw pagina’s ook geneigd zijn over te gaan tot actie
  • Adwords kan je triggeren om creatieve advertenties te bedenken over jouw product of dienst
  • etc.

Knallen!

Denk na en maak een plan. Houd de campagnes voortdurend bij en bereken je resultaten. Misschien is Google Adwords dan toch iets voor jouw bedrijf?

Herkenbaar?

Zijn er dingen in het bovenstaande proces herkenbaar? Ben je gestopt met het inzetten van Google Adwords? Of ben je juist met een nieuw plan gestart en zijn er goede resultaten?
Laat het weten! We zijn benieuwd……

Comment Section

0 reacties op “Google Adwords werkt niet

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.