Stel een vrijblijvende vraag
Contact

Page content

Google Adwords

Ook bij SEA oftewel Search Engine Advertising  met behulp van Google Adwords is ten eerste de vraag waarom je zou willen betalen voor advertenties binnen Google en het netwerk van Google.

Google Adwords

Google Adwords is een ontzettend krachtig middel om vindbaar te worden in Google. Vooral met die zoekwoorden waarop je nog niet via SEO geworden wordt. Wil je toch snel bovenin staan met dat bepaalde zoekwoord? Dan is Google Adwords iets voor jou. Maar let wel op. Google Adwords is effectief als je weet wat je doet, en anders kost het je veel geld zonder dat je resultaat krijgt. Tja, Google krijgt nu eenmaal 90% van de inkomsten binnen via advertising. Ze zijn dus niet altijd objectief in de aanbevelingen 🙂

Zoekwoorden

Zoekwoordenonderzoek is de basis van een goede strategie. Welke zoekwoorden gebruiken (potentiële) klanten als ze op zoek zijn naar een product of dienst.

Structuur

Vervolgens moet de structuur in Google Adwords super helder opgebouwd zijn. Daardoor kan je gericht adverteren en betaal je niet teveel per conversie = verkoop of lead.

Waaruit bestaat het netwerk van Google?

1. Google en Facebook domineren smartphones in 2016. Wil je op internet gevonden worden, dan kan je die kanalen niet links laten liggen.
2. Google is met meer dan 90% marktaandeel de meest gebruikte zoekmachine

Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine

3. Naast google.nl beslaat het netwerk van Google totaal 2 miljoen websites. Daarmee wordt 90% van de mensen op internet bereikt.

Dit bevestigt je gedachte dat je hoog terecht wilt komen in Google. Maar geeft nog geen antwoord op de vraag waarom je zou willen adverteren in Google.

Om jou te overtuigen doet Google dan ook veel onderzoek om advertenties zo effectief mogelijk te maken. Het doel is om relevante advertenties te laten zien, zodat adverteerders en bezoekers advertenties nuttig vinden.

Nuttige SEA advertenties zijn effectief voor bezoekers en adverteerders

Lokale advertenties

De meeste consumenten zijn op zoek naar iets in de buurt. Bijvoorbeeld een lokaal restaurant of een winkel om de hoek die een bepaald product op voorraad heeft. Vier van de vijf consumenten geven aan dat ze graag advertenties willen zien op basis van hun stad, postcode of directe omgeving.

Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren op hun smartphone, binnen een dag een winkel bezoeken. Dit geldt ook voor 34% van de mensen die zoeken op een computer of tablet (bron). Ze zoeken productinformatie op internet en gaan vervolgens naar fysieke winkels.
Smartphones spelen een steeds grotere rol in het leven van mensen. Ze worden niet alleen gebruikt voor communicatie, maar ook voor het aanschaffen van producten en diensten.
Daarom zijn mobiele advertenties belangrijk voor adverteerders.

Onderzoeken bevestigen dat consumenten vaak reageren op mobiele advertenties.
– 59% van de mensen zegt dat ze mobiele advertenties handig vinden
https://www.thinkwithgoogle.com/research-studies/creating-moments-that-matter.html
– 56% van de smartphonegebruikers heeft na het zien van een advertentie een mobiele zoekopdracht uitgevoerd (Bron: Google)
– 73% van de mobiele zoekopdrachten leiden tot vervolgacties en conversies
https://ssl.gstatic.com/think/docs/creating-moments-that-matter_research-studies.pdf

SEA vs SEO

Daarmee vind je het wellicht interessant om Search Engine Advertising te overwegen. Vooral bij zoekwoorden waarbij het via SEO moeilijk is om op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Lees meer in dit blog

    Comment Section

    2 reacties op “Google Adwords


    Door Hendrik op 28 april 2017

    Bedankt voor dit artikel, ik dacht zelf aan om te gaan adverteren voor mijn webshop met Adwords maar als ik het percentage van 56% mag geloven dan kan ik er beter voor zorgen dat onze website hoog staat. Het is dan in feite zo dat de mensen die adverteren een beetje voor mijn omzet gaan zorgen of heb ik het mis? Zou je mij ook kunnen vertelllen waar je dit gelezen hebt want heb even gezocht maar kan niks over vinden. Groet Hendrik


    Door JanMarten-Bakker op 23 mei 2017

    Hé Hendrik. Adwords kan je heel gericht inzetten, voor zowel fysieke winkels als webshops. Ik zou er dus zeker mee aan de slag gaan. Zorg alleen wel dat je je eerst goed verdiept in Adwords. Anders krijg je veel kosten en misschien veel kliks, maar weinig verkoop. Als je Adwords echter op een goede manier inzet, dan is het zeker waardevol.

    Ps. de percentages staan hier: https://support.google.com/partners/answer/6322168?hl=nl&ref_topic=6322135. Maar houd in je achterhoofd dat Google reclame maakt voor hun grootste inkomstenbron, oftewel advertising.

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.