Social media marketing is een vorm van internet marketing waarbij social media netwerken worden ingezet als marketinginstrument. Het doel van social media marketing is de creatie en distributie van content die door gebruikers gedeeld wordt met hun sociale netwerk. Op deze manier kan social media marketing ingezet worden voor branding en het vergroten van bereik onder potentiële klanten.
Bron: Utrecht Business School
Social media in de praktijk
Iedereen maakt wel op een of andere manier gebruik van social media. Maar het gebruik van de kanalen als persoon is wat anders dan het succesvol inzetten van deze kanalen voor je bedrijf.
Kanalen
Een overzicht van de bekende kanalen is: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest etc.
Stappenplan
Een grove indeling om aan de slag te gaan:
– Bedenk voor jezelf wat social media eigenlijk is. Doe daar onderzoek naar
– Ontdek de leuke kanten van social media
– Doe uitgebreid onderzoek naar de onderwerpen die (potentiële) klanten leuk vinden en waarderen
– Welk kanaal past bij die content? Ga je voor het leuke Facebook, of het meer serieuze LinkedIn.
– Zorg voor een goed gestructureerde contentkalender om je kanalen gevuld te houden.
Budget
Zeker met een kleiner budget is het belangrijk om een goede keus te maken tussen de kanalen. Wellicht besteed je anders te veel tijd aan het vullen van bijv. een Instragram kanaal terwijl je klanten zich daar nauwelijks bevinden.
Focus
In het stappenplan wordt uitgebreid onderzoek als voorwaarde genoemd. Je wilt namelijk ontdekken wat klanten interessant vinden. Het internet is groot en je kan zomaar verdwalen. Onderzoek is daarom belangrijk zodat je focus kan vinden. Het gevaar dreigt namelijk dat je anders afgaat op een aantal meningen van personen die bijv. Facebook saai zijn gaan vinden. Baseer je mening daarom op feiten, want alleen op die manier kan je knallen.
Update:
Dit artikel wordt zsm voorzien van een update. Ondertussen verwijs ik je graag naar dit blogartikel
Comment Section
0 reacties op “Social media marketing”