Stel een vrijblijvende vraag
Contact

Page content

Webdesign

Samenwerking tussen de webdesigner en jou

Je bent ondernemer zonder vaste marketeer in dienst en je bent van plan een nieuwe website voor je bedrijf te laten ontwikkelen. Dit artikel is geschreven om jou vervolgens te helpen de designer zo effectief mogelijk zijn werk te laten doen. De website moet immers passen bij datgene waar het bedrijf voor staat. Het webdesign en structuur van de website is uiteindelijk datgene wat jouw (potentiële) klanten zien.

Starten zonder concreet plan en met beperkt budget

Gaat de designer aan de slag en heeft hij een zeer beperkt aantal uren als gevolg van het strakke budget? En dat terwijl jij niet goed weet wat je verwacht. In de praktijk kom ik dan vaak het volgende tegen.

Het webdesign wordt in eerste instantie gemaakt aan de hand van de kleuren binnen de huisstijl. ‘Mooi’ is daarbij de maatstaf. Verder wordt het design van de pagina gebaseerd op basis van een kleine hoeveelheid informatie dat over het bedrijf bekend is. De designer en jij hebben enkele keren contact, en hij tast op die manier jouw wensen af. Achteraf heb je het gevoel dat jouw website eigenlijk het doel mist.

Maak een plan!

De voornaamste reden om te starten met een plan is vooral dat de structuur en webdesign later in het bouwproces veel moeilijker aan te passen zijn. Maak daarom eerst ZELF een plan met behulp van de tips in dit artikel.

De 7 seconden regel

Marketingexperiments deed onderzoek naar het gedrag van websitebezoekers. Daaruit blijkt dat je heel weinig tijd hebt om het doel van jouw website over te brengen naar je bezoeker.

Bezoekers bepalen in 7 seconden:
– Waar ben ik?
– Wat kan ik hier doen?
– Daarna moet de elementen binnen jouw website antwoord geven op de derde vraag: ‘Waarom zou ik dat doen?’

Ontstaat er verwarring bij de bezoeker, dan verlaat hij de pagina.

Voordat begonnen wordt met het design is het daarom goed te starten met nadenken over het doel van jouw website.

Wat moeten bezoekers doen op jouw website?

Wil je ze iets laten downloaden, bestellen, informatie opvragen etc? Laat dit pad dan heel duidelijk zijn binnen de individuele pagina’s! Mensen maken namelijk de meeste beslissingen onbewust. Schrik niet, mensen maken 95% van de beslissingen onbewust.

Documenteer daarom de antwoorden op de volgende punten.

– Moet jouw website informeren? Is het een visitekaartje? Moet jouw website verkopen?
– Welke productpagina’s moeten bezoekers beslist via Google kunnen vinden?
– Balans tussen foto’s en tekst. Google vindt jouw website op zowel tekst als foto’s. Maar mocht je echt willen scoren in Google, dan heb je woorden nodig. Zorg dus dat er ruimte is voor tekst!
Ga je grote stukken tekst schrijven, dan wordt je dus goed gevonden, maar dit is niet echt prettig op mobiel. Balans is dus belangrijk.

Denk andersom

Begin met het verzamelen van informatie zodat je het internetbureau gericht aan het werk kan zetten. Start dus met verzamelen van tekst, foto’s en maak een structuur in Excel. Des te meer informatie je vooraf verzameld hebt, des te beter de ontwerper het webdesign daarop kan aanpassen.

“Maar wacht even, dat is toch het werk van het internetbureau”, denk je misschien? Je hebt een punt, alleen kent niemand het bedrijf zoals jou, en het heeft het alles te maken met budget.

Kijk naar je huidige website

Om overzicht te krijgen bekijk je jouw eigen website waarschijnlijk het meest op de pc. Maar hoe bekijken jou klanten de website? Kijk daarom eerst eens hoe je huidige webdesign eruit ziet op verschillende schermen. Dat kan met behulp van de volgende tool. Ga naar een website in Google Chrome – klik rechter muisknop – inspecteren. Klik rechtsboven op ‘Toggle device toolbar’. Je kunt nu linksboven de apparaten selecteren. Bekijk bijvoorbeeld hoe jou website er uit ziet op een iPhone SE met kleiner scherm.

Het webdesign testen op verschillende schermen

 

 

Waarschijnlijk valt je nu op welke onderdelen onvoldoende naar voren komen op de huidige website, en hoe je dit wilt verbeteren op de nieuwe website.

Begin met het mobiele webdesign

Bekijk het ontwerp dat de designer gemaakt heeft eerst op je mobiele telefoon. Het ontwerp kan er logisch uitzien op een groot scherm, maar warrig overkomen op een klein scherm.
Laat de designer beginnen met een mobiel ontwerp. Vanuit daar kan je verder werken naar de uitgebreidere versie voor grotere schermen.

Twijfel je of je jouw website aan moet passen zodat deze responsive wordt? Stop dan met twijfelen en ga vandaag aan de slag. De resultaten in Google worden aangepast naar het feit of jouw website mobielvriendelijk is. Is de site niet mobielvriendelijk? Dan kom je lager in de resultaten.

Of kies een standaard template!

Vind je alles wat hier geschreven staat veel te veel moeite? Kies dan voor een standaard template waarop jouw website gebaseerd wordt. Je krijgt dan vooraf veel meer overzicht van het eindresultaat.
Het nadeel kan zijn dat je minder onderscheidend bent, en dat er functionaliteiten missen.

Het belang van een website

Nu je misschien twijfelt over het belang van de website, en de hoeveelheid tijd die je erin wilt stoppen, volgen hier een paar statistieken die je kunnen helpen bij de afweging.

– Google en Facebook domineren de smartphone in 2016. Lees daarvoor dit rapport van SIDN

– Ondernemers vinden het belang van de website onverminderd hoog.

– De smartphone wordt steeds belangrijker. We leven online! Cijfers over het aantal keren dat we onze smartphone checken lopen uiteen van 80 tot 140 keer per dag.
Val je genoeg op zodat bezoekers tijd nemen voor informatie over jouw product of dienst?

Eigenlijk weet je dus dat de online aanwezigheid van het bedrijf heel belangrijk is.

Hier volgt reclame 🙂

Marketingpartner helpt bedrijven door als ‘buitenstaander’ mee te kijken naar het bedrijf en datgene wat zichtbaar moet worden naar (potentiële) klanten. Een frisse blik van buitenaf helpt ondernemers.

Contact

    Comment Section

    0 reacties op “Webdesign

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.