Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

Met je smartphone op de wc?

Met je smartphone op de wc?

79% van alle smartphone bezitters checken hun smartphone binnen 15 minuten nadat ze wakker zijn geworden. En misschien nog meer verbazingwekkend, één derde van de Amerikanen zeggen liever sex op te geven dan hun smartphone. Insiders geven aan dat personen tot wel 150 keer per dag hun telefoon checken.

Hoe doen ze dat?

Eerst moeten we bepalen over welke bedrijven we het hebben. We zien dat Google en Facebook jouw smartphone domineren.  We hebben het dus over Facebook, Instagram, Youtube, maar ook apps zoals Twitter, Pinterest, Snapchat etc.

Je bent verslaafd (aan je smartphone)?

Verslaving heeft dan een negatieve lading. En waarschijnlijk voel je dat ook niet zo. Verslaving is immers per definitie destructief. Het is dan ook niet de goede term. Maar wat is het dan? Is het misschien een gewoonte?

Gewoontes

Je doet heel veel dingen op de automatische piloot. Je veters strikken, stukken rijden met de auto, tanden poetsen en ga zo maar door. Onderzoek laat zelfs zien dat 95% van je gedrag automatisch tot stand komt. En het gaat dan zelfs om complexe dingen binnen je dagelijks gedrag zoals antwoorden op e-mails en telefoontjes.

Is het checken van Facebook of Instagram dan een gewoonte?

Ja, jij kijkt waarschijnlijk zo vaak op je mobiel vanuit gewoonte. Je staat ’s morgens op, kijkt naar je WhatsApp berichten, je ziet daarna een melding van Instagram voorbij komen, en voor je het weet ben je een half uur verder. Herkenbaar? (ps. vind je herkenbaar, dan is dit blog misschien ook iets voor jouw)

Leuk om te weten, maar hoe krijgen die bedrijven dat voor elkaar?

Ten eerste, wat zijn de redenen die er voor zorgen dat we zo vaak op onze mobiele telefoon te kijken?
– We zijn nieuwsgierig
– We willen op de hoogte blijven
– We zijn bang iets te missen
– Je krijgt steeds een beloning

Die eerste redenen klinken wel logisch, maar hoe zit dat met die beloning?

Trigger
Zodra, laten we zeggen Barbera, kijkt op haar mobiel, dan staan daar allerlei meldingen op haar te wachten. Dat kan in de vorm van e-mail, melding of app icoontje.

Actie gevolgd door beloning
Barbera is in afwachting van de mogelijke beloning en klikt op de link of foto die ze interessant vind. Daar is de beloning in de vorm van een bericht of melding. Het bevestigt dat je erbij hoort en geeft een goed gevoel.

Variabele beloning
Bovendien is er ook sprake van variabele beloning. Barbera is inmiddels op Pinterest beland en daarbij vind ze niet alleen die foto’s van dat leuke kastje waar ze naar op zoek was, maar ook nog eens een foto van het skigebied waarin ze geïnteresseerd is. Deze variabele beloning zorgt voor dopamine. Daardoor worden de gebieden in de hersens extra actief die ‘verlangen’ creëren.

Investering
Gebruikers investeren een actie in de app. Deze laad de volgende trigger en maakt de app nog beter voor de gebruiker.

Koppeling tussen triggers, emotie en gedrag

De triggers zorgen er dus voor dat je uiteindelijk een app gaat gebruiken uit gewoonte. Er wordt een koppeling gemaakt tussen het gebruik van de app en de emotie die je voelt. Die likes op Facebook dragen er aan bij dat je het gebruik van Facebook gaat koppelen aan sociale bevestiging. Je koppelt het gebruik van de app aan momenten van verveling, eenzaamheid, frustratie of die beslissing die je even niet kan nemen.

Marketingpower

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Snapchat enz. zijn daarmee ontzettend krachtige marketingtools. En met de juiste inzet van tijd en geld kan je doelgroepen dus ontzettend goed bereiken.

Methode

Hetgeen beschreven is dit blog komt voort uit de volgende bronnen:
– Elsevier, nummer 33 van 2016: Zo maak je een monsterhit (Pokemon Go)
– Elsevier, nummer 40 van 2016: Leg die telefoon weg!
– Hooked, How to Build Habit-Forming Products van Nir Eyal
– Universiteit Twente:  bron

Kan elk bedrijf deze methodes zomaar toepassen?

Natuurlijk lukt dit niet iedereen. Let bijvoorbeeld op de zin ‘het livestreamen van video (is) geen dagelijkse gewoonte geworden’. Dat het bijvoorbeeld bij Meerkat niet lukt zegt uiteindelijk ook iets over de kracht van de grote partijen die het wel lukt.

Meerkat geen gewoonte voor gebruikers smartphone

 

Te ver?

Bekijk daarvoor het volgende fragment eens van De Wereld Draait Door. Kijk vanaf 6:15

gedrag

Moraal

Bovenstaande kan overkomen als manipulatie. Het is daarom goed om er over na te denken en informatie te delen. Persoonlijk wilde ik weten wat mij ertoe drijft dat ik vanuit mezelf op Facebook of Instagram ga checken. Maar vooral de manieren het de bedrijven ook lukt mijn dochter van drie jaar oud tijd op Youtube te laten besteden. En daar ook tal van reclames aan haar te laten zien. Om iets te veranderen aan haar gedrag wilde ik weten hoe zoiets ontstaat. Het gedrag van mensen vind ik daarnaast razend interessant. Als jij opmerkingen of aanvullingen hebt dan hoor ik dat graag!

Interessant?

Vond je het artikel interessant? Dan zou ik het hartstikke leuk vinden als je het artikel deelt 🙂

Comment Section

0 reacties op “Met je smartphone op de wc?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.