Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

YoastCon 2019: SEO updates en Linkbuilding tips

YoastCon 2019: SEO updates en Linkbuilding tips

YoastCon betekent updates over SEO. En kennis uitwisselen met andere mensen die zich bezighouden met SEO en SEA voor bedrijven. Waardevolle informatie dus. Graag neem ik je mee voor de meest waardevolle learnings.

– WordPress: Overstappen naar Gutenberg
Linkbuilding tips van Kris Jones en James Brockbank. Deze tips staan op deze pagina
– Rand Fishkin: Steeds minder links naar je website – het belang van mailings!
– Google als antwoordmachine
– Wofgang Blau: Oproep van Conde Nast
– Jason Barnard: The Knowledge Graph

WordPress Gutenberg Editor – Joost de Valk geeft reden tot overstap

Joost de Valk is de maker van de Yoast plugin. En hij was enthousiast over de update van WordPress die Gutenberg heet.

En misschien moeten wij dat ook zijn. Met Gutenberg heb je een blokeditor om content te plaatsen in WordPress.

Live Indexing door Yoast te koppelen aan Bing en Google
Joost kondigde aan dat de Yoast plugin straks gekoppeld kan worden aan Google en Bing. Content die je publiceert op je website wordt direct aangeboden in Google en Bing. Zoals je dat normaal gesproken doet via ‘fetching in Google’ via de Google Search Console.

Bing zonder webmastertools?
Bij Bing is dat misschien zelfs mogelijk zonder dat je Bing webmastertools koppelt aan de website. Voor bedrijven die zakendoen met Amerikanen zou dat interessant kunnen zijn. Aangezien Bing daar een stukje marktaandeel heeft.

Schema.org, Gutenberg en Voice Search
Een ander voordeel volgens Joost is schema.org. De Yoast plugin kan automatisch schema.org onderdelen koppelen op de achtergrond.

Hij liet daarbij een voorbeeld zien van een recept in Google. Dit recept leek in eerste instantie niet overdreven geoptimaliseerd voor Google. Totdat je de schema.org op de achtergrond bekeek! Dit was volop gekoppeld en daardoor kreeg dit recept een nr. 1 positie in Google.

 

Rand Fishkin: Steeds minder links naar je website – het belang van mailings!

Rand Fishkin is de oprichter van Moz.com. Het is iemand die erg gewaardeerd wordt omdat hij altijd al veel kennis deelt via blogs.

Zijn presentatie was schrikken!

  • Zelfs Google stuurt 54,4% van de zoekopdrachten NIET meer door naar website’s. Bekijk hier de grafiek
  • Kanalen sturen steeds minder verkeer naar buiten toe. Een voorbeeld van Youtube werd genoemd. Zet je een link in de beschrijving bij de video. Dan wordt de kans steeds groter dat de tekst precies voor de link afgekapt wordt

Wat betekent dat voor ons?
De grootste les was: Ga aan de slag met je website en e-mail marketing. Dat zijn nog een van de weinige kanalen die je zelf onder controle hebt. En waarbij je klikken naar je website kan genereren. Want laten we eerlijk zijn. Jouw website blijft de plek waar leads en bestellingen vandaan komen.

 

Rand Fiskin over de online marketing strategie zoals we die gewend zijn:

 

Google als antwoordmachine

Google maakt stappen als antwoordmachine. Er zijn twee soorten antwoorden die Google momenteel laat zien:

  • Knowledge graph + zonder link naar bron
    Hierbij verzameld Google informatie en geeft een overzicht
  • Featured snippit + link naar de bron
    Hier laat Google het beste antwoord bovenaan in een antwoordbox zien

Dit past in de trend van Voice Search. Via een speaker in de huiskamer stel je de vraag en krijg je antwoord.

Probleem voor SEO: Google geeft antwoord. Maar geeft soms geen bronvermelding. Dat heeft dus minder waarde voor jou als bedrijf als jij dat antwoord geformuleerd hebt. Het is een beetje vreemd als Google dat doet, omdat ons als content makers gezegd wordt vooral geen content van anderen over te nemen.

Probleem voor politiek: Wie checkt Google bij het formuleren van antwoorden? De democraten en republikeinen in Amerika voeren een enorme informatie strijd. Waarbij onwaarheden niet worden geschuwd. En sites met nepnieuws staan bekend om de sterke clickbait artikelen. Hoe kan Google ervoor zorgen dat er juiste antwoorden worden getoond? En in hoeverre is dat mogelijk? Als teams binnen Google wellicht voornamelijk uit Democraten bestaan, in hoeverre zijn ze dan onafhankelijk?

De oproep van Wolfgang Blau sluit daarop aan.

Wofgang Blau: Oproep van Conde Nast

Wolfgang Blau was aanwezig namens Code Nast. Dat is een van de grootste uitgevers ter wereld met grote titels als Vogue, Vanity Fair Wired etc.

Hij deed een oproep aan mensen die werken als SEO specialist: “maak betrouwbare content vindbaar” en hij pleitte voor systemen die doorzoekbaar zijn.
WeChat uit China noemde hij daarbij als voorbeeld. Maar dan hoe het niet moet. Veruit de meeste content voor China wordt gemaakt voor dat platform. Alleen is dat platform niet doorzoekbaar en is de dure content allemaal eenmalig.

In China kan Google niet gebruikt worden en Chinezen klagen over de kwaliteit van Baidu als zoekmachine. In Nederland hebben we dus nog niet te klagen dat we Google hebben. Maar in hoeverre is het goed dat Google zoveel macht krijgt?

Jason Barnard: The Knowledge Graph

Jason Bernard gaf een talk over de Knowledge Graph in Google. Dit is een pagina die Google laat zien bij bekende onderwerpen of personen. Het bijzondere is dat hij zelf ook vermeld wordt. https://g.co/kgs/Sb9N4f Hoe heeft hij dat gedaan?

Als je dat begrijpt, dan begrijp je Google ook voor een groot deel. Daarom zijn de tips die hij gaf waardevol:

  • Google kan tabellen niet altijd lezen en begrijpen. Je moet dus goed kijken of de markup van de tabellen goed is. Dat kan onder andere met deze tool: https://research.google.com/tables
  • Long tail zoekwoorden verschijnen nog niet in Knowledge Graph volgens Jason
  • Google snapt HTML 5 beter omdat de code onder andere uit sections, form, table etc. bestaat. Dit in plaats van voornamelijk met divs te werken
  • Google snapt tekst nog niet heel goed. Schrijf zinnen zo feitelijk mogelijk 
  • Check Wikipedia en bekijk de woorden die gebruikt worden over jouw onderwerp. Google ziet Wikipedia als betrouwbare bron en zal de gebruikte woorden als betrouwbaar zien. Gebruik die woorden en Google snapt je sneller.
  • Zorg dat Google je ziet als betrouwbare bron. Let op. Er moeten twintig tot dertig bronnen naar jouw verwijzen als zijnde betrouwbaar.
  • Gebruik structured data op je website

Korte samenvatting

Rand Fiskin gaf deze tips voor 2019 en daar sluit ik me graag bij aan.

Maar hoe zie jij de toekomst voor SEO? Laat het weten in een bericht.
En vond je dit artikel interessant? Zo ja, zou je het dan willen delen. Bedankt

 

 

Comment Section

0 reacties op “YoastCon 2019: SEO updates en Linkbuilding tips

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.