Stel een vrijblijvende vraag
Contact

Page content

Search Engine Optimization (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel het optimaliseren van je website zodat deze zo hoog mogelijk scoort in Google.

Onder dit optimaliseren vallen aanpassingen waardoor je pagina gevonden wordt in Google via niet betaalde resultaten. Dit noemen we de organische resultaten.

SEO Specialist

Als bureau zijn wij elke dag bezig met SEO. Onderstaand staan een paar tips en trucs waar we klanten naar verwijzen. En het is een soort van persoonlijk notitieblok. Dus lees mee.

 

Indeling (update 8 augustus 2018)

  • SEO updates. Wat zijn de gevolgen?
  • SEO als lange termijn strategie
  • SEO als gratis zoekresultaten ten opzicht van betaalde resultaten
  • Rankingfactoren van Google. Hoe bepaalt Google welke pagina’s bovenaan komen?
  • Starten met SEO. Zorg dat er zoekwoorden in je Titels en Meta omschrijvingen staan
  • SEO voor Internationale bedrijven
  • Heb je een SEO vraag? Neem contact op
  • Reageren? Doen!

SEO updates als gevolg van Google Updates

Google verandert snel. Er zijn kleine updates en grote updates. Wil je bijvoorbeeld lezen wat een grote update voor gevolgen heeft?

Lees dan eens dit blog van Marie Haynes over de update van 1 augustus 2018

SEO als fundament

Search Engine Optimization moet onderdeel uitmaken van de lange termijn strategie. Je wilt een blijvende stroom van bezoekers naar de website, en dat is waar SEO voor zorgt.

SEO vs SEA

59% van de personen zegt dat ze mobiele advertenties handig vinden. Gelukkig maar, aangezien de eerste vier resultaten in Google betaalde (SEA) resultaten zijn. Maar daarnaast klikt ongeveer 70% van de bezoekers liever op de organische (SEO) resultaten onder de advertenties.

SEO oftewel Search Engine Optimalisation

 Search Engine Optimization – Rankingfactoren

Google houdt ongeveer deze verhouding aan bij het beoordelen van je website. Bijv. links naar je website zijn nog steeds heel belangrijk.

SEO kan je opsplitsen in twee soorten

Als toelichting van bovenstaande grafiek kan je volgende punten gebruiken om prioriteiten te stellen in je actiepunten:

1. Kenmerken op de website zelf

In volgorde van belangrijkheid:

Zeer belangrijk:

  • Hoe belangrijk is de inhoud van je website voor bezoekers
  • Heb je zoekwoordenonderzoek gedaan en de inhoud daarop aangepast?
  • Is je website mobielvriendelijk
  • Kan je website makkelijk worden geïndexeerd
  • Heb je de meta omschrijvingen correct ingevuld. En met name de ‘title’ tag. Met daarbij de vraag of er relevantie keywords in staan die slaan op de inhoud van de pagina

Belangrijk:

  • Heb je de meta description correct ingevuld
  • Heeft de website een correcte structuur
  • Geen dubbele inhoud. Let op, dit kan snel gebeuren als je bijvoorbeeld een versie van de website met of zonder www. ervoor
  • Websitesnelheid. Dit wordt steeds belangrijker
  • Gebruik je woorden waar naar gezocht wordt (zie zoekwoordenonderzoek)
  • Gebruik je foto’s, nieuwsupdates, video etc. die goed leesbaar zijn op verticale schermen

Ook belangrijk:

  • Maak je gebruik van headers op de pagina
  • Bevatten de urls keywords die relevant zijn voor de pagina inhoud
  • Https verbinding (dit wordt steeds belangrijker)

2. Kenmerken buiten je websitepagina

  • Autoriteit van je pagina – Is de website betrouwbaar. Dit wordt gemeten aan de hand van links, shares etc.
  • Bouncerate: lezen bezoekers de inhoud op de pagina, of gaan ze direct weer weg.
  • Historie: Hoe lang staat de website online
  • Linkbuilding: zijn er veel links naar jouw pagina
  • Social shares: Wordt de inhoud van je website vaak gedeeld?

Title en Meta omschrijvingen

Deze stukjes tekst behoren tot de basis van SEO en worden desondanks nog wel eens onderschat. In het cms van je website vind je de invulvelden vaak op een aparte plek. Wellicht dat je daarom de bouwer even moet vragen waar je deze kan vinden. Maar ga aan de slag!

Wil je zien welke meta omschrijvingen je momenteel gebruikt? Ga dan naar deze tool

Of typ je eigen website in Google op bijv. de volgende manier: site:nu.nl

Title:
 Dit is de belangrijkste tag van de pagina. Verwerk hier een keyword in. Vooral de ‘title’ van de homepage is erg belangrijk. Als je in Google kijkt zijn er 59 karakters zichtbaar, terwijl er 80 worden geïndexeerd.

Meta description:
Personen die zoeken in Google zien de ‘title’ als eerst. Je kan ze vervolgens triggeren op de link te klikken door een aantrekkelijke meta description in te vullen.
Sommige zeggen dat Google niet direct kijkt naar de meta omschrijving terwijl anderen zeggen van wel. Persoonlijk denk ik dat het wel belangrijk is omdat personen sneller doorklikken. Daardoor krijg je een hogere CTR (click trough rate). En dit is wel weer een belangrijk signaal voor Google.

Tip: Gebruik niet dezelfde meta omschrijving voor alle pagina’s. Dat ziet Google als duplicate content en dat werkt juist tegen je.

Update: 18-5-18 – Google experimenteert met de toegestane lengte van de meta omschrijving. Het werd rond begin 2018 uitgebreid naar 320 karakter maar lijkt nu weer terug gedraaid te worden naar minder karakters. Het advies is dus om de belangrijkste dingen in de eerste 120 karakters te plaatsen. Gebruik deze tool om het aantal karakters te tellen.

 

 

Meta keywords:
Deze hoeft je niet meer in te vullen.

Website structuur:

Wat je eigenlijk wilt bereiken is het relevant maken van je website. Door heel relevant te worden creëer je meerwaarde ten opzichte van andere partijen.
Start je met het maken van een website, dan kan het zijn dat je moeite hebt met het groeperen van de pagina’s. Daarbij houd je rekening met de bezoekers, maar wil je ook rekening houden met een structuur die Google waardeert. Dit is een onderwerp dat zeker de moeite waard is om je verder in te verdiepen. Je leest er meer over op dit blog waar dieper ingegaan wordt op het structureren van informatie binnen de website, opgedeeld in silo’s.

Nog niet uitgelezen via die laatste link? Ook dit artikel is interessant om meer te weten te komen over een goede structuur van de website. Lees verder

Header tags gebruiken voor SEO (H1, H2, H3)

Google houdt nog steeds van van headers.

H1 – Gebruik deze 1 keer bovenaan de pagina. Dit is de titel voor de hele pagina
H2 – Deze titel kan kan je meerdere keren als tussenkop gebruiken
H3 – Voor minder belangrijke koppen kan je de deze header gebruiken. De H3 koppen moeten op een lagere positie in de tekst staan dan de H2 koppen.

Google kijkt naar de volgorde. De belangrijkste – H1 staat bovenaan. Des te minder belangrijk de tussenkop, des te lager maak je de header. Je mag de headers echter niet door elkaar heen gebruiken.

Verwerk keywords in de belangrijkste headers zodat Google het verband ziet

 

SEO voor internationale vindbaarheid – Introductie

Stel je doet zaken met bedrijven in verschillende landen. Het ene land zal belangrijker zijn dan de andere. Hoe pak je dit aan?

Een extra taal op de website is niet genoeg

Neem de website www.voorbeeld.nl die Nederlands en Engels vertaalt is. Deze wordt niet automatisch door personen in Engeland en Amerika gevonden. Er is een extra stukje code voor nodig. Daarmee komen we bij het volgende punt.

Hreflang tags op de website voor internationale SEO

Met hreflang tags laat je aan Google zien dat je focust op andere landen. In het voorbeeld hierboven geef je middels een hreflang code aan de bezoekers uit Nederland naar de NL versie van de website gestuurd moeten worden. En de Engels sprekende personen naar de GB versie. Je moet alleen ook nog rekening houden met….

Welk domein gebruik je voor internationale SEO

Hierboven noemden we de website www.voorbeeld.nl. Google gaat er vanuit dat deze bedoeld is voor personen in Nederland en Nederlands sprekenden. Dus ook een Nederlander op vakantie in Indonesië die op zijn laptop in het Nederlands zoekt.
Even terug naar jouw bedrijf. Stel je doet veel zaken met Duitsland en Italië. En minder met Franse bedrijven. Welke aanpak kies je dan? Op naar het volgende punt.

Topleveldomein per land of een url met landcode

Kort gezegd is .nl het topleveldomein van Nederland, .de die van Duitsland en .fr die van Frankrijk. Kies je als Nederlands bedrijf om je website per topleveldomein te laten, dan betekent dat dus wel dat je in feite allemaal aparte websites hebt die je moet onderhouden. Om dat goed te doen heb je best veel tijd nodig.

url met landcode erin verwerkt

Je kunt ook kiezen om de landcode te verwerken in de url. www.voorbeeld.nl/en is dan de url voor de engelse variant van de website. En zoals we net gelezen hebben laat je via de hreflang tag zien aan Google dat deze bedoelt is voor personen die Engels zoeken.
Deze variant is minder tijdrovend dan een aparte website per topleveldomein.

Google / Baidu

Google is in heel veel landen verreweg de grootste zoekmachine. Maar in China is Baidu het meest gebruikt.

 

Op welke plek staat jouw website in Google?

Je weet vast wel een paar relevante woorden waarop jij gevonden wilt worden in Google. De meeste zoekopdrachten bestaan uit twee of drie woorden. En? Sta je op nummer één binnen de organische resultaten?

Personen kijken uiteindelijk naar de eerste vier resultaten op de eerste pagina.

Daarna gaat het snel, aangezien slecht 1% gaat naar de tweede pagina met resultaten binnen Google surft.

Het is daarom een must om aan SEO te doen. Om pagina’s te optimaliseren ga ik graag met u in gesprek. Neem vrijblijvend contact op:

Contact

 

    Comment Section

    0 reacties op “Search Engine Optimization (SEO)

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.