Stel een vrijblijvende vraag
Contact

Page content

SEO Tekstschrijver inhuren

Voordat je een SEO tekstschrijver gaat inhuren is deze pagina handig. SEO tekst is tekst voor internet. En die zijn zo gemaakt dat Google ze optimaal begrijpt. Daardoor is de kans groter dat je hoger in de resultaten van Google komt.

Een soort online notitieblok, zo gebruiken we deze pagina voor ons online marketing bureau. We delen deze met klanten zodat ze zelf aan de slag kunnen. En jij kunt meelezen.

Inhoud:

  • Voor wie is deze pagina interessant?
  • Het doel van SEO teksten
  • SEO teksten ten opzichte van tekst op papier
  • Waar gebruik je SEO teksten?
  • Zoekwoorden in SEO teksten
  • SEO teksten en de zoekintentie
  • Zoekwoorden op de juiste plaats zetten
  • SEO tekstschrijver inhuren of zelf schrijven?
  • Zelf SEO teksten schrijven. Aanbevolen boeken

Voor wie is deze pagina interessant?

Ben jij?

  • Leidinggevende in een midden of kleinbedrijf. Jij leest op deze pagina de verschillen tussen gewone teksten en teksten voor internet. Zodat je beter kan aansturen
  • Beginnende online marketeer. Jij krijgt tips over het daadwerkelijk schrijven van online teksten

Het doel van SEO teksten

Een goede SEO tekstschrijver zorgt ervoor dat artikelen scoren in Google. En dat levert potentiele klanten op. Het artikel sluit dus aan op jouw doelgroep.

Teksten als onderdeel van de SEO strategie

SEO teksten is onderdeel van zoekmachine optimalisatie voor jouw website. Want zoekmachine optimalisatie en SEO zijn bredere begrippen. Naast tekst is bijvoorbeeld linkbuilding een belangrijk deel van SEO. Maar eerst verder over teksten.

SEO teksten ten opzichte van teksten op papier

We gaan kort door de verschillen heen:

  • Op internet lezen bezoekers wel
  • Op internet lezen bezoekers compleet anders
  • Op internet lezen bezoekers sneller en in brokjes
  • Op internet houdt je er veel meer rekening mee dat lezers de tekst scannen
  • Lezers gaan op en neer door de tekst
  • SEO teksten zijn in eerste instantie bedoeld voor mensen, want dat zijn de uiteindelijke kopers
  • SEO teksten zijn aangepast naar Google
  • Online betekent ruwweg dat 50% op een mobiel scherm gelezen wordt

Waar gebruik je SEO teksten?

SEO teksten verschillen sterk per internetpagina. Google scant ook per pagina. En de manier van schrijven verschilt dus ook sterk per pagina.

Soort pagina en doel van die pagina:

  • Google Ads – Doel: Aanzetten tot verkoop
  • Facebook (Advertenties) – Doel: Entertainen en branding
  • Instagram (Advertenties) – Doel: Entertainen en branding
  • Titel en metaomschrijving websitepagina – Doel: Aanzet tot klik in Google naar websitepagina
  • Blogpagina – Doel: Prikkelen om meer te lezen over jouw product
  • Verkooppagina – Doel: Aanzetten tot aankoop
  • Homepagina – Doel: Kernachtige omschrijving van je bedrijf. De meest belangrijke zoekwoorden moeten hier op voorkomen

Zoekwoorden in SEO teksten

Eén groot voordeel van schrijven voor internet is het volgende. Je kunt inschatten welke woorden het meest gezocht worden. Je moet dus starten met zoekwoordenonderzoek. Dat kan bijvoorbeeld via:

Answer the Public
Ubersuggest
Moz
Google Ads keyword planner

Het gaat op deze pagina te ver op deze tools en zoekwoordenonderzoek helemaal te bespreken. Houdt daarvoor ons blog met marketingtips in de gaten.

SEO Teksten en de zoekintentie

Waarom wordt een woord gebruikt? Bijvoorbeeld ‘tegelzetter gezocht’ geeft duidelijk weer dat iemand een tegelzetter zoekt. Terwijl ‘zelf tegels leggen’ duidelijk weergeeft dat iemand zelf aan de slag wil.

‘tegelzetter gezocht’ is dus een interessante zoekterm voor een tegelzettersbedrijf. En ’zelf tegels leggen’ is interessant voor een bouwmarkt die tegels verkoopt.

Zoekwoorden op de juiste plaats zetten

De zoektermen waarop je gevonden wilt worden moeten op de juiste plekken naar voren komen in de tekst:

  • Title tag. Dit is de titel zoals je die in Google ziet. Zet daarbij de belangrijkste woorden vooraan
  • Meta description: Dit is de omschrijving van de pagina zoals je die in de resultaten van Google ziet
  • Zoekwoorden in de H1 en H2 headers in de tekst. Dit zijn de tussenkoppen binnen de tekst. H1 is daarbij de belangrijkste.
  • Het artikel zelf. Deze moet rond de 500 woorden bevatten. Focus daar niet te veel op. Het moet gewoon een interessant artikel voor jouw lezers zijn
  • In de bestandsnaam van de foto’s op de pagina

SEO tekstschrijver inhuren of zelf schrijven?

Doe het beide. Dat is in veel gevallen mijn advies. Iemand binnen het bedrijf weet het best wat zijn klant wil. SEO schrijvers weten net iets beter hoe de tekst geoptimaliseerd kan worden voor Google.

Een schrijver inhuren kost geld. Ken je iemand, dan is een tarief per uur mogelijk. Start je met de samenwerking, begin dan met een tarief per geschreven tekst. Een tekst per woord zou ik afraden.
Zelf leren kost (veel) tijd en dus geld.

Zelf SEO teksten schrijven

Besluit je zelf aan de slag te gaan met het schrijven van teksten. Ga dan lezen. Om goede tekst te schrijven is basiskennis belangrijk. Tips zijn:

  • Maak ze gek – Aartjan van Erkel. Dit boek helpt je om prikkelende teksten te schrijven
  • SEO 2018 – Adam Clarke. Hierbij wordt SEO breder uitgelegd
  • The Adweek Copywriting Handbook – Joseph Sugarman. Dit is een ouder boek, maar super inspirerend
  • Algemene tips en trucs over SEO vindt je in dit blogartikel

 

Interessant? We vinden het leuk als je dit artikel deelt

 

    Comment Section

    0 reacties op “SEO Tekstschrijver inhuren

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.