Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

Social media uitbesteden – En Authentiek blijven

Social media uitbesteden – En Authentiek blijven

Eerlijk. Ik ben niet de grootste fan van Social Media. Door privacy en de verslavende algoritmes ben ik voorzichtig. Of ik er tegen ben? Nee. Zoals alles geeft kennis inzicht. En moeten we samen oplossingen bedenken.

Daarom schrijf ik liever over strategie die wel werkt. En dit lijkt me een goed voorbeeld.

Social Media – Leuk voorbeeld

Deze video kwam ik tegen op Youtube.
Met name het stuk vanaf 7:43 sprak me aan. De ondernemer vertelt: “Social media is meer authentiek dan geplande campagnes via een bureau”. Aldus deze ondernemer die mozzarella verkoopt. En niet zomaar mozzarella. Deze kazen wegen tot wel dertig kilogram.

Het lijkt me dus interessant om te zien hoe deze ondernemer social media inzet bij de verkoop van zijn product:

De lessen van deze ondernemer

Uit de video zijn een aantal lessen te leren:

  • Wees authentiek. Het bedrijf heeft veel volgers. Toch lijken meerdere posts gewoon met een mobieltje gemaakt. Zelf noemen ze de berichten ‘ambachtelijk’, net als het product
  • Laat de werknemers zien terwijl ze werken
  • Gebruik close ups
  • Belicht de unieke kanten van het product
  • Schrijf met liefde over je product
  • Laat de werkprocessen zien
  • Like en win acties werken nog steeds
  • Wil je verkopen? Daarvoor heb je echt een webshop nodig.
    Wel is het laatste blog op de webshop is van 2017. Dus social lijkt meer aandacht te krijgen binnen de strategie.

 

Resultaat

426.000 volgers op Instagram. Kijk maar eens op de pagina. En 186.000 volgers op Facebook

Direct klanten of je merk bekend maken (branding)

Direct klanten via social. Dat kan. Maar dan is je product waarschijnlijk goedkoop en herkenbaar. Of je hebt een goed proefpakket samengesteld.

Verkoop je een product waarbij je een langetermijnrelatie met de klant hebt, dan werkt social op een andere manier.
Daar moet tussen een strategie bij bedacht worden.

Social Media marketing uitbesteden of zelf doen?

Social media kost veel tijd als je wilt groeien. Ik krijg dus regelmatig de vraag of je dit moet uitbesteden aan een social media bureau of zelf je eigen kanalen bij moet houden.

Als bedrijf proberen wij zoveel mogelijk door de klant zelf te laten doen. Ik spreek je even direct aan. Want het is jouw bedrijf en jouw social media. Dus jij weet het meest van je product. En foto’s en teksten worden minder gelikt, maar meer geliked (flauw woordgrapje)

 

Facebook, Instagram, Website – Alles zelf doen?

Nee. Social Media experts kunnen je zeker helpen. Met technische uitdaging zoals de Facebook pixel of lookalike audiences kan het goed zijn om een social media beheer deels uit te besteden. Maar, wij werken wel altijd samen bij het maken van de posts. We maken samen met de nieuwe klant een aantal berichten. En kijken hoe we de online marketing taken verdelen.

 

Doel

“Ik wil meer volgers op social media”, is vaak een eerste vraag. Zeker. Meer volgers straalt meer autoriteit uit. Maar verliezen we niet het doel uit ogen? Namelijk dat er leads of nieuwe klanten gegenereerd worden. Geleidelijk groei en meten is daarom belangrijk. Zodat investeringen in verhouding blijven met omzet en netto winst.

Doelgroep

De samenstelling van je doelgroep is bepalend voor de strategie. Want met LinkedIn bereik je andere mensen dan met Facebook en Instagram. Samen kijken naar je doelgroep is dus zinvol.

Kopje koffie?
Heb je vragen of ideeën over social media voor jouw bedrijf? We kunnen altijd kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. We vinden het leuk om je te ontmoeten, want vaak ontstaan zo de leukste ideeën.

Contact opnemen kan makkelijk via deze pagina

Of heb je feedback? Laat een berichtje achter onder dit blog

 

(foto via Flickr)

Comment Section

0 reacties op “Social media uitbesteden – En Authentiek blijven

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.