Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

STOP met het staren naar REAL time reports in Google Analytics

STOP met het staren naar REAL time reports in Google Analytics

STOP met het staren naar REAL time reports in Google Analytics. Je herkent het vast wel. Al die bezoekers die je op een kaartje van Nederland in beeld ziet springen.

Webwinkeliers opgelet – Dit artikel is interessant voor jou. Want terwijl jij het druk hebt met het plaatsen van producten op de website – het versturen van producten – het beantwoorden van vragen over verzending enz. enz. Dan heb ik ondertussen deze vraag voor je: kijk je ook nog af en toe in Google Analytics hoe de website presteert?

Je kent dan vast wel de real time rapporten. Dan zie je de bezoekers binnenkomen en rondneuzen op de website. Je ziet ze belanden op de pagina waar ze de bestelling af moeten ronden, en dan….weg.

Het is super interessant om te zien waar je bezoekers vandaan komen. Je ziet weer een balletje op het scherm verschijnen en de bezoekers komen vanuit heel Nederland rondneuzen. Je hebt misschien net nieuwe producten online gezet en er wordt lange tijd naar gekeken.

Druk. Ondertussen heb je het druk met nieuwe ideeën en nieuwe producten die nog online gezet moeten worden. En de vragen van klanten komen alweer binnen. En dus sluit je Google Analytics weer.

Vraagje. Op welke dagen en tijdstippen kijk je eigenlijk meestal in Google Analytics? Is er een patroon? Bijvoorbeeld aan het eind van de dag waarbij het aantal bezoekers lekker hoog is. En omdat je weet dat op dat moment de kans het grootst is dat een bestelling live binnenkomt? Dan kom ik daar graag straks op terug.

Waar kijk je vervolgens naar in Google Analytics? Is dat soms STAP 2 – naar conversies – e-commerce om te zien wat de waarde is van de bestellingen? Om dan te zien dat die dag de omzet iets hoger of lager was dan de dag ervoor. Gekeken naar de maandomzet lijkt alles stabiel. Waar zou het aan liggen? Je denkt er over na en sluit Google Analytics.

Is het bovenstaande herkenbaar? Je wilt graag zien wat bezoekers interessant vinden. En het real time rapport lijkt een uitstekende oplossing. Je ziet welke pagina’s bekeken worden en je wilt op die manier inspelen op de vraag van je klant.

En wat betreft tijdgebrek? Om de webshop rendabel te houden is het je doel om zoveel mogelijk producten te verkopen – de voorraad stabiel te houden. Is dat de reden om relatief weinig tijd te besteden aan Google Analytics?

Stel doelen in Google Analytics

Als ondernemer hoor je het misschien heel vaak. Doelen stellen. En dat is toch wat je precies moet doen in Google Analytics.

Tijd besparen 

Om tijd te besparen en te zien wat echt belangrijk is in Google Analytics moet je doelen stellen. Pas dan kan je tijd besparen door te zien wat echt belangrijk is in Google Analytics.

Real time rapport

Stop voorlopig met het kijken naar real time rapporten in Google. Want ze zijn een tikje verslavend om eerlijk te bekennen.

Instellen van doelen in Google Analytics – Hoe doe je dat?

Doelen instellen doe je hier.

Maar welke doelen moet je instellen? Er is daar genoeg over te vinden op internet, en binnenkort verschijnt ook een blog op deze website. We zien je graag terug.

Ken jij iemand die graag meer wil weten over Google Analytics. We vinden het leuk als je dit artikel deelt.

Comment Section

0 reacties op “STOP met het staren naar REAL time reports in Google Analytics

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.