Iemand die met jou meedenkt over marketing?
Contact

Page content

Webdesign: Waarom je gevoel geen goede graadmeter is

Webdesign: Waarom je gevoel geen goede graadmeter is

Karl Gilis is een conversie expert. Conversie betekent dat je website doet wat het moet doen. Bij een webshop zijn dat bijv. verkopen. Bij een informatieve website zijn dat leads. Bij blogs zijn dat reacties.

In zijn komische presentatie op YoastCon 2017 daagt hij het publiek uit. Je kan niet op je gevoel afgaan bij webdesign. Zelfs de marketeers in de zaal hebben veel vragen fout.

Daarom deze 7 lessen van Karl Gilis

Kijk je liever dan dat je leest: Ga dan direct naar de video

Zet de belangrijkste informatie aan de linkerkant

Onderzoek van Jacob Nielsen wijst uit dat de linkerkant van websites veel meer wordt bekeken dan de rechterkant. Ook daarom worden advertenties ook bijna nooit aan de linkerkant getoond. Google en Facebook zijn daar nagenoeg mee gestopt.
Als sinds 2004 laat onderzoek steeds opnieuw dezelfde resultaten zien. Begin daarom met het belangrijkste. Ook in de zinnen.

Mensen lezen van links naar rechts

Klinkt misschien logisch. Maar toch worden veel titels in het midden geplaatst. Omdat het er misschien mooier uitziet. Maar je wilt toch dat jouw teksten gelezen worden?

Stop met video achtergronden

Zelfs Netflix is gestopt met een video als achtergrond. En dat terwijl ze films ‘verkopen’. Waarom? Omdat ze willen dat je een gratis eerste maand gaat starten. En daarom is een grote rode knop op de homepage geplaatst. Zodat de bezoeker doet wat ze moeten doen.

Zeg nou zelf. Niet veel ruimte om iets anders te doen dan behalve op die knop te klikken.

Heb je dik geïnvesteerd in video als achtergrond. Laat de video dan niet automatisch starten. Laat bezoekers zelf kiezen om de video te starten.

Stop met sliders

Al meer dan 15 jaar is bekend dat sliders geen goed idee zijn. Waarom? Omdat bezoekers alleen de eerste slide zien. En misschien klikken op de knop in de slider. Maar de slides daarna worden zelden tot nooit bekeken. Laat staan dat er op geklikt wordt.

Onderzoek Nielsen

Maak de website niet te vol

We houden ervan om dingen toe te voegen aan de website. Maar geeft ook meer afleiding voor de bezoekers. Meer is is dus niet altijd beter.

Tip: als het afleid – verwijder het dan

Elke pagina moet focus hebben

De voorgaande tip maak je concreet door duidelijke focus per pagina te hebben. Heb je een pagina waarbij je bijvoorbeeld een type verzekering verkoopt. Laat dan die hele pagina gefocust op die verzekering.

De bezoeker weet precies waar die pagina over gaat. Bijkomend voordeel is dat Google die duidelijkheid beter snapt.

Zet de belangrijkste dingen boven de ‘page fold’

Begin met het meest belangrijke. Zet de belangrijkste dingen bovenaan de pagina. Je denkt misschien dat je nog zoveel meer hebt te vertellen. Of dat je graag wilt toewerken naar een climax. Op internet werkt dat vaak niet.

Conclusie:

Deze voorbeelden laten hopelijk zien dat sommige dingen tegen je gevoel ingaan. Wat mooi lijkt leidt af van het doel van de pagina.
Wat moet je dan wel doen? Testen! Alleen met A/B tests kan je zeker weten wat bezoekers echt waarderen. Met Hotjar kan je bijvoorbeeld zien waar bezoekers het meest naar kijken.
En tot die tijd hoop dat ik dat bovenstaande tips je een stukje verder geholpen hebben.

 

Vond je dit blog interessant? Of ken je iemand voor wie dit interessant is. Deel het gerust

Comment Section

0 reacties op “Webdesign: Waarom je gevoel geen goede graadmeter is

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.